Hooggevoeligheid

Wat is hooggevoeligheid?            Doe de test onderaan de pagina!

Ik heb van hooggevoeligheid een aparte pagina gemaakt omdat ik me hier door de jaren heen veel in heb verdiept. Ik herken mezelf er volledig en inmiddels heb ik door de jaren heen anderen hierin kunnen ondersteunen.

Hoogsensitief  is een term die de laatste tijd vaak gebruikt wordt. In 1996 heeft Elaine Aron deze term geïntroduceerd. Blijkbaar is 20% van alle mensen gevoeliger. Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zijn deze mensen gevoeliger dan anderen.

Iemand die zeer gevoelig is noemen we een HSP-er, hoogsensitief of hooggevoelig.

Toch ben ik van mening dat hoogsensitief de natuurlijke staat van de mens is. Hij/zij is niet speciaal, beter of slechter.  Duizenden jaren hebben wij in de natuur geleefd. Wij trokken verder als het kouder werd, wij voelden als er gevaar was door een gevaarlijk dier, we wisten wanneer iets rijp was om te eten. Onze intuïtie en ons gevoel was nodig om te overleven. Tegenwoordig is onze maatschappij meer gericht op cognitieve processen. In groep 1-2 krijgen kinderen al citotoetsen om hun intelligentie te meten en dus te vergelijken met anderen. Maar juist je gevoel en een goede intuïtie verder ontwikkelen is ook heel belangrijk.

Daarom kun je zeggen dat hoogsensitiviteit niet iets nieuws is, ook geen ziekte of afwijking, het is gewoon een menselijke eigenschap. Maar helaas hebben veel kinderen en ook volwassenen ‘last’ van deze gevoeligheid in onze huidige maatschappij.

Ik ben van mening dat hooggevoeligheid iets anders is dan hoogsensitief. Bij hoogsensitief heb je een gevoeligheid op 1 of al je zintuigen en/of op je intuïtie. Maar bij hooggevoelig zijn je antennes meer uit gaan staan door een onveilige situatie en zijn deze nog steeds van kracht om je te beschermen en dus een overlevingsmechanisme geworden. Als dat zo is, dan werk ik hieraan met je om weer te ervaren hoe het is als je antennes weer ingetrokken zijn. Want juist geeft dit veel onrust en je hoeft je allang niet meer ‘over’ te beschermen.

Als je hoogsensitief of -gevoelig bent, kunnen zich een aantal problemen voordoen :

  • Gevoelens of emoties van anderen overnemen
  • Snel vermoeidheid
  • Gevoelig voor pijn, geluid, fel licht en drukte
  • Je gespannen voelen
  • Snel van streek door een opmerking
  • Vaker buikpijn en/of hoofdpijn
  • Stress
  • Neiging tot aanpassing aan anderen
  • Moeite met grenzen
  • Vaak verlegen
  • Last van faalangst
  • Perfectionistisch
  • Last van somberheid en angsten
  • Sneller huilen / sneller boos
  • Allergieën
  • Slecht slapen
  • Snel overprikkeld zijn door alle indrukken van buitenaf

Ben jij hooggevoelig?

Hieronder een korte test met vragen. Soms kan het zijn dat je een vraag maar met ja kunt beantwoorden en dat je toch hooggevoelig bent. Deze eigenschap kan dan zo aanwezig zijn dat het je dagelijkse functioneren kan belemmeren.

De HSP test is ontwikkeld door Elaine Aron, psycholoog en grondlegster van het begrip HSP (Highly Sensitive Person) en geldt wereldwijd als een valide en betrouwbare test om het concept hooggevoeligheid/hoogsensitiviteit te meten.

Beantwoord de vragen met ‘eens’ als deze enigszins opgaat of gedurende een langere periode in het verleden opging. Antwoord met ‘oneens’ als het niet speciaal of helemaal niet opgaat voor jou.

  1. Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
  2. Ik kan subtiele geuren, smaken, geluiden en kunstwerken waarnemen en ervan genieten.
  3. Ik word makkelijk overdonderd door fel licht, sterke geuren, grove weefsels en sirenes.
  4. Ik voel me ongemakkelijk in een lawaaiige omgeving.
  5. Ik voel me niet goed met veel drukte om me heen.
  6. Ik schrik gemakkelijk.
  7. Als ik honger heb, heeft dat invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
  8. Stemmingen van de mensen om me heen hebben invloed op mij.
  9. Als mensen zich niet op hun gemak voelen in een bepaalde ruimte, weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te verbeteren, zoals het licht dimmen of het meubilair verplaatsen.
  10. Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
  11. Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.
  12. Ik bespeur bij mijzelf de behoefte om mij op drukke dagen terug te trekken in bed, in een donkere kamer of een andere plek waar het stil is en ik alleen kan zijn.
  13. Ik heb een rijk gevoelsleven en complexe innerlijke belevingswereld.
  14. Ik kan diep geroerd raken door de kunst of door muziek.
  15. Ik ben erg gewetensvol.
  16. Ik voel me opgejaagd als ik in korte tijd veel moet doen.
  17. Ik raak geïrriteerd als iemand mij te veel dingen en tegelijk wil laten doen.
  18. Ik doe erg mijn best om geen fouten te maken of dingen te vergeten.
  19. Ik kijk nooit naar gewelddadige films of tv-programma’s.
  20. Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
  21. Het vermijden van situaties die mij van streek maken of belasten, heeft bij mij een hoge prioriteit.
  22. Als iemand mij op de vingers kijkt of als ik met iemand moet wedijveren, dan zijn mijn prestaties veel minder dan gewoonlijk.
  23. Ik word door mijn ouders en leraren gevoelig of verlegen gevonden.

Evaluatie van de HSP test 

Voor elke vraag die je met ‘eens’ hebt beantwoord, krijg je 1 punt. Tel deze punten bij elkaar op en kijk hieronder in hoeverre je hooggevoelige bent.

0-7 punten
Je bent waarschijnlijk geen HSP-er. Hoewel dat niet met zekerheid te zeggen is. Als er bijvoorbeeld twee items heel erg waar zijn voor jou kan het zijn dat je wel hoogsensitief bent.

8-14 punten
Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieve mensen hebben.

15-23 punten
Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen.

Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit/hooggevoeligheid of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor bewuster wordt van deze eigenschap.

Wat kan ik voor jou betekenen?

Als je moeite hebt met afsluiten, sneller overprikkeld bent en niet altijd in je kracht staat, kan ik wellicht voor jou of je kind iets betekenen.

Ik wil je helpen om je gevoeligheid als kracht te gebruiken en leer je hoe je onderscheid kunt maken wat van jou is en van de ander. Ik wil je graag leren welke afsluittechniek bij jou past, en hoe je je kunt  beschermen tegen prikkels van buitenaf. Daarnaast is het leren loslaten erg belangrijk voor een gevoelig persoon.

 

Hieronder vind je zeven tips die je helpen meer balans te vinden als hooggevoelig persoon

  1. Accepteer dat je hooggevoelig bent. Lees er over en ervaar de herkenning, hierdoor voel je je ook minder alleen.
  2. Weet dat hooggevoeligheid soms lastig is, maar het heeft vele voordelen. Deze mensen zijn meestal creatief, slim, zien snel dubbele bodems, hebben een rijke fantasie, sterke intuïtie, kunnen snel verbanden leggen, oog voor detail en kunnen door grote gedrevenheid veel bergen verzetten.
  3. Blijf je uiten en maak zaken die lastig voor je zijn bespreekbaar, zeker met je partner en met mensen die van je houden of met mensen waarvoor het belangrijk is om te weten. Begrip kan voor acceptatie zorgen en acceptatie zorgt voor rust en vrede.
  4. Leer grenzen stellen. Wees eerlijk naar jezelf en naar een ander, jij bepaalt de hoeveelheid prikkels die bij je binnenkomen.
  5. Vraag jezelf af, wanneer je overspoeld raakt door nare gevoelens, waarom jij je zo voelt. Is het wel jouw eigen gevoel of zijn het de emoties van een ander die je binnenlaat?
  6. Luister goed naar de signalen van je lichaam. Heb jij behoefte aan rust of ontspanning? Trek je dan terug. Probeer een manier te vinden om daar gehoor aan te geven. Creëer desnoods een ruimte voor jezelf in huis, als je een druk gezin hebt. Bespreek dit met je partner. Je zult merken dat dit je heel goed doet.
  7. Leer prioriteiten stellen. Ben je al moe en heb je een sociale verplichting waarvan je weet dat die je veel energie gaat kosten, probeer hem te verplaatsen of zeg hem gewoon af. Voel je niet schuldig hierdoor.

 

Hoe moeilijk het ook is of lijkt, alles draait uiteindelijk om het vinden, en nog belangrijker, het behouden van je eigen balans en jezelf accepteren precies zoals je bent ♥