Kinderen

Psychosociale begeleiding aan kinderen

Kinderen

Ieder kind is wel eens uit balans. Maar wat doe je, als ouder, als dit langer duurt en de problemen groter worden? Soms helpt het om het kind met iemand te laten praten. Als kindercounselor help ik kinderen om zelf hun balans weer terug te vinden en voelen dat ze er mogen zijn wie ze zijn.

Om kinderen nog beter te kunnen ondersteunen heb ik de opleiding school- en kindercounseling, de opleiding nieuwetijdscoach en de opleiding magie van kindercoaching met plezier gevolgd.

Wat is kindercounseling?                                                                                                                                        Kindercounseling is een kortdurende, integratieve vorm van (je kijkt niet alleen naar de klacht maar meer naar het hele kind) hulpverlening aan kinderen, met problemen die te maken hebben met gevoelens en gedachten. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden van het kind en welke hulpmiddelen bij het kind passen.

Hoe werkt kindercounseling?
Voordat we de counseling starten heb ik eerst een intakegesprek met de ouders / verzorgers samen met het kind of als ouders dit prettiger vinden zonder het kind. De manier waarop de counseling wordt ingevuld is verschillend per kind, de leeftijd en het probleem.

In de sessies werk ik veel met oefeningen om kinderen contact te laten met hun gevoel en onderbewuste en meer te kunnen verankeren. Ik maak (lastige) situaties visueel o.a. met playmobielpoppetjes (poptalk) om zo meer overzicht en grip te krijgen en uiteindelijk ook weer los te laten. Pijnlijke woorden (kritiek of scheldwoorden), moeilijke situaties, verdriet en pijn blijven soms lang hangen, zeker bij gevoelige kinderen en middels oefeningen en werkvormen leer ik ze deze los te laten. Ze hoeven de pijn dan niet her te beleven en daarna hebben ze letterlijk meer ruimte voor blijdschap, groei en concentratie.

Natuurlijk is spel en rollenspel heel belangrijk in hun leerproces. Ik werk o.a. met coachee-spel, schatgravers-spel, kwaliteitenspel en inzichtkaarten. Er mag altijd getekend of geknutseld worden omdat een kind juist via creatieve processen meer duidelijkheid en inzicht kan krijgen en hierdoor kan verwerken!

Kinderen worden aangemeld met :

  • Problemen met het verwerken van verdriet
  • Stemmen in hun hoofd (dit kan door stress zijn maar een kind kan ook paranormaal zijn)
  • Uitval op school door (hoog)gevoeligheid
  • Boze buien en het leren omgaan met boosheid en verdriet
  • Moeite met concentratie
  • Onderpresteren
  • Moeite met slapen
  • Pijn ; buik-, hoofdpijn of pijn op de borst
  • Moeite met een echtscheiding
  • Verwerking na een stress-periode
  • Angsten (oa voor zwemles, tandarts, spreekbeurt)
  • Weinig sociale contacten en geen vrienden kunnen maken
  • Pesten en gepest worden
  • Vervelende gevoelens en nare gedachten
  • Negatief denken
  • Moeite met ontspannen / slaapproblemen
  • Tics
  • Te weinig zelfvertrouwen / faalangst
  • Moeite met uiten
  • Opstandig en niet luisteren

Wanneer je hooggevoelig bent kunnen zich een aantal problemen voordoen :

  • Gevoelens of emoties van anderen overnemen
  • Snel vermoeidheid
  • Gevoelig voor pijn, geluid, fel licht en drukte
  • Je gespannen voelen
  • Snel van streek door een opmerking
  • Vaker buikpijn en/of hoofdpijn
  • Stress
  • Neiging tot aanpassing aan anderen
  • Moeite met grenzen
  • Vaak verlegen
  • Last van faalangst
  • Perfectionistisch
  • Last van somberheid en angsten
  • Sneller huilen / sneller boos
  • Allergieën
  • Slecht slapen
  • Snel overprikkeld zijn door alle indrukken van buitenaf

In de praktijk leer ik kinderen hoe ze hun gevoeligheid als kracht kunt gebruiken en hoe je een onderscheid kunt maken wat van jezelf en van anderen is. Ik leer ze meer afsluiten zodat ze wel in contact blijven met de ander maar niet meer zo snel overprikkeld raken.

‘Hooggevoeligheid is alsof de deuren en ramen van je huis altijd openstaan en van alles binnen kan waaien’.